8
seraf lásky
Alexandrinina radost z návratu domů naneštěstí neměla dlouho trvat.
Přišel dopis od otce Pinha, ve kterém s hlubokou lítostí
vysvětloval, že jeho naléhavé povinnosti v jiné části země mu již
nedovolují nadále zůstat jejím duchovním vůdcem. To byl krutý otřes,
avšak horší mělo přijít. Její tělesný stav se opět velmi prudce
zhoršil a ke konci roku 1943 dosáhly její bolesti opět
nesnesitelného stupně. Sténajíc v agónii a hluboce sklíčena nad
ztrátou duchovního vůdce, svěřila se Deolindě, že toto je už jistě
její konec. Poté, co přijala poslední pomazání, prožila druhou
mystickou smrt - zdlouhavou křeč oslepující bolesti, která
představovala jakési zpráchnivění jejího těla. Pohled na tak
nevýslovné utrpení přiváděl slzy soucitu do očí
nekonečných
zástupů poutníků, kteří přicházeli prosit o účast v jejích
nepřetržitých modlitbách. Byl mezi nimi i její bývalý zaměstnavatel,
který se při pohledu na její zubožený stav zlomil:
„Ona
je svatá,“ plakal. „A to pomyšlení, že
na tom lůžku bolesti je týrána a křižována mou vinou!“
S jejím
děsivým utrpením zřetelně rostla i síla a intenzita jejích
opětovných extází. Ve svém životopise popisuje prožívání
nevýslovných pekelných a očistcových muk. Její dlouhý popis
pekelných útrap odpovídá úděsné vizi pekla, jež viděly tři fatimské
děti 13. července 1917, a které zaznamenala sestra Lucie. O očistci
Alexandrina napsala:
Na
svátek Krista Krále roku 1943 jsem pocítila, že mé tělo zemřelo a má
existence na této zemi zcela skončila. Není slov, jimiž by se dala
vyjádřit ta bolest a smutek, které jsem v té chvíli pociťovala. Jaká
utrpení, můj Bože, jaká utrpení to byla! Cítila jsem, jak mnou
procházejí plameny. Zdálo se mi, že jejich ukrutný žár cítím kvůli
mé velké žízni, kterou jsem stále trpěla, ale to byl omyl. Tyto
plameny hořely dál a dál. Nebyly to plameny tohoto světa. Měly jas,
který byl okouzlující. Hodiny a hodiny skrze mne procházely mučíce
a spalujíce mé smysly. Šlehaly do obrovských výšek ... a působily mi
nepopsatelné bolesti. Avšak přesto jsem byla nucena znovu se do nich
vrhat, abych se jimi očistila.
Tyto
agónie se zesilovaly a narůstaly jejím pokračujícím vnitřním
utrpením spojeným s umučením Pána Ježíše, které začalo na Velký
pátek roku 1942 a které mělo trvat až do její smrti. Bolest, kterou
zažívala, byla ještě silnější než v dřívějších pašijových extázích,
avšak Alexandrina už nikdy neopouštěla své lůžko. Někdy byla její
hrozivá muka přerušena chvilkami extatického uvolnění. Například 5.
srpna 1944 píše o Pánu Ježíši, jak přišel a zajal její zmučené tělo,
aby její duši dovolil uniknout ze svého žhnoucího žaláře bolesti
a strávit den nevýslovné radosti v nebi. Avšak tato záře brzy
pohasla a ona se opět ocitla uvězněna ve výhni mučivé agónie.
Když
několik rodinných přátel vidělo, jak je bezútěšná, naléhavě prosili
proslulého salesiánského kněze, otce Umberta Pasquale, jenž působil
asi 150 km jižně, aby Alexandrinu navštívil a přinesl jí útěchu.
Salesián váhal. Hlavně proto, že i přes lékařské vysvědčení stále
kolovaly zlomyslné pomluvy o Alexandrinině půstu. Konečně napsal
otec Pinho až z druhé strany země. Zdůraznil, že Alexandrinin půst a
mysticismus jsou absolutně pravé, a přesvědčil ho, aby přijel. Otec
Pasquale už druhou výzvu nepotřeboval. Okamžitě odcestoval do
Balasaru a již po dvou dnech strávených s vizionářkou si uvědomil
mimořádný význam její duše. Při své druhé návštěvě ji požádal o
účast na jejích modlitbách a utrpení.
Odpověděla: „Jak bych mohla říci ‘ne’, když jste můj druhý
duchovní vůdce?“
Tato
nečekaná odpověď kněze tak zarazila, že se musel nejprve poradit
s otcem Pinhem. Ten mu dodal odvahy a pobídl jej, aby vyhověl.
„Je
vaše,“ dodal. „Svěřuji vám ji. Pán vám
dá světlo, abyste ji vedl. Salesián byl uklidněn a ihned se
pustil do svého nového úkolu.
„Přiznávám se, že to pro mne byla velká úleva,“
doznal později otec Pinho,
„když jsem viděl, jak dokonale
Prozřetelnost nahradila to, co Alexandrině chybělo v osobě otce
Umberta Pasquale, salesiánského novicmistra, kazatele
a spisovatele. Za těch nejtěžších okolností měl té nemocné ženě dát
vytrvalé a osvěcující vedení.“
Vědom
si delikátnosti úkolu vedení tak výjimečné duše, dlouho a vroucně
prosil otec Pasquale v modlitbě o moudrost a prozíravost, které byly
dány jeho předchůdci. Aby mohl hlouběji porozumět jejímu mysticismu,
začal tím, že Alexandrinu v září 1944 požádal o sepsání všeho, co
se v jejím životě událo. V průběhu následujících let nadiktovala
Deolindě asi 5.000 stran strojopisu, na kterých je zachycen celý
její životopis. V něm jsou obsaženy jedny z nejdůležitějších
dokumentů, jež jsou v současné době studovány v Římě v souvislosti
s procesem jejího blahořečení.
Otec
Pasquale ji rovněž požádal, zda by mohla část svého utrpení
a nepřetržitých modliteb věnovat za záchranu mládeže. Odpověděla
okamžitě a 26. února 1945 se stala salesiánskou spolupracovnicí.
V tomto postavení nabídla své neustálé bolesti a modlitby ve spojení
se všemi salesiány všude po celém světě za spásu duší, zvláště duší
mladých lidí a za posvěcení spolupracovníků, ať jsou kdekoli.
Salesiáni byli její odvahou a ochotou tak dojati, že jí udělili
zvláštní členský diplom. Když jí ho otec Pasquale předával, požádala
ho, aby diplom umístil u jejího lůžka „tak, abych ho měla stále
na očích.“
Její
šlechetná a nadšená účast na tomto díle v roli salesiánské
spolupracovnice nadchla otce salesiány do té míry, že jí darovali
překrásnou bílou saténovou lili zhotovenou na fatimském Karmelu, aby
ji měla v ruce po své smrti. Když lilii od svého duchovního vůdce
přijímala, i přes svou bolest se usmívala a se zajíkáním řekla:
„Jsem tak šťastná, že tu lilii mám. ... Avšak, co musím udělat, když
si ji nezasloužím? Když se podívám na své zásluhy, neměla bych
dostat nic.“
Deolinda Alexandrině lilií pomalu otáčela, aby si na jejích lístcích
mohla přečíst některé ze svých dřívějších výroků o své touze
přinášet eucharistii náhradu a obětovat se za hříšníky. Na stonku
lilie byla přivázána hedvábná stužka s nápisem: „Salesiáni své
spolupracovnici.“
Aby
svou lásku k salesiánům ukázala také nějakým hmatatelným způsobem,
psala jim a jejich novicům krátké duchovní dopisy vlastní rukou.
Otec Pasquale komentoval význam této skutečnosti slovy:
„Jenom Bůh ví, co jí to muselo stát. Jsme svědky toho, že při psaní
jediné myšlenky na zadní stranu nějakého svatého obrázku jí na čele
vyrazil pot a bolestí při tom téměř omdlela.“
Následující dopis je typický:
Ježíš žije!
Moji
drazí novicové a salesiáni tak svaté komunity, ráda bych napsala
každému z vás, ale nemohu. Chybí mi síla. Avšak protože je mou
povinností poděkovat vám za vaše svaté modlitby za mne, děkuji vám
všem dohromady. Ježíš se svou Matkou vám takovou lásku oplatí.
Vyprošuji z nebe požehnání a Boží milosti. Přeji si pouze, abyste
v Božském Srdci Pána Ježíše zaujímali stejné místo, jako máte
v srdci mém, neboť tímto způsobem budete schopni přijímat vše. Mám
vás všechny tak hluboko ve svém srdci. Kéž Bůh odplatí všem, kdo mi
napsali. Můžete si být jisti, že Ježíš vám dá vše, co potřebujete
pro své posvěcení a pro záchranu duší. Důvěřujte, důvěřujte; Ježíš
bude vždy s vámi! Vždy na mne spoléhejte na zemi, a potom i v nebi,
kde na vás budu čekat.
V lásce, modlete se za mne.
Jsem –
ubohá Alexandrina.
Jindy
salesiánům poslala svatý obrázek s těmito slovy na rubu:
Všem
salesiánům - Balasar 4. 1. 1945.
Buďte nejmenší ze všech. Slepou poslušnost. Nikdy nehřešte. Trpte
v tichosti. Milujte Ježíše. Milujte, jen milujte!
ubohá
Alexandrina Maria.
Její
hluboké extáze zatím pokračovaly. Protože mnohá z těchto děsivých
vytržení se nyní zkoumají v Římě v souvislosti s procesem jejího
blahořečení, jejich konečné posouzení musí být zdrženlivé. Tak jako
několik největších mystických světců, i ona vstoupila v mystický
sňatek s Ježíšem
a od Panny Marie přijala královskou korunu.
Následující rok bylo její srdce vyměněno za Nejsvětější Srdce Pána
Ježíše, jak se to stalo i sv. Markétě Marii Alacoque.
Slyšela Ho, jak jí říká „požehnaná mého Otce,“ a obdržela
nevýslovnou výsadu kontemplace
Nejsvětější Trojice.
Krátce na to podivuhodná extáze zjevila její proměnu v Krista.
Roznícena andělskou láskou Ježíše a Jeho Matky, podstoupila vznešená
vytržení zmrtvýchvstání a nanebevstoupení
a byla andělskými sbory probodena šípy nevýslovné lásky.
Na
počátku padesátých let byla Alexandrina hrozivě zraněna mystickými
stigmaty lásky, jak se to stalo i sv. Kateřině Sienské. Hrůzou
naplněným svědkům, tísnícím se v jejím pokojíku, se zdálo, že je
doslova proměněna v Božský žár. V žáru agónie a uctívající lásky
toužila v extatických tónech po vrcholu svého lidského poslání: „Kéž
bych mohla zažehnout celý svět ohněm lásky k Pánu Ježíši a k Panně
Marii!“
Pán
Ježíš jí řekl:
Kdybys
věděla, jak velmi tě miluji, zemřela bys radostí. Svůj příbytek jsem
si zřídil ve tvé duši. Žiji v tobě, jako bys na světě existovala jen
ty sama a Já měl žehnat jenom tobě. Jsi svatostánek vytvořený Božíma
rukama. Chci tě chovat v náručí stejně prostě, jako matka chová své
děťátko. Dej mi své srdce, ať ho vložím do Svého, abys neměla jinou
lásku kromě lásky ke Mně a ke všemu, co je Mé. Ve tvém těle jsem Já,
Kristus. Kristus ve tvých pohledech a ve tvých úsměvech. Jsi údolí
a Já voda, která jím protéká, voda, která omývá a očišťuje. Jsi Mnou
bohatá. Proto tvé pohledy přitahují. Proto tvé úsměvy mají jemnost
nebe. Chci, abys nabádala k úctě ke svatostánkům. Chci, abys
v duších rozněcovala úctu k „Vězni lásky“, který v nich přebývá.
Nezůstávám na tomto světě jen pro lásku těch, kteří mne milují,
nýbrž pro každého. I ti, kdo právě pracují, Mne mohou utěšit.
Po
každé extázi nastoupila znovu hrozná bolest. Koncem čtyřicátých let
po dlouhá období snášela hrozná muka na zadostiučinění za různé
druhy hříchů. Nemohla snést, aby někdo v její přítomnosti pronesl
slova hřích a hříšníci, aniž by se celá
silně neroztřásla, a to i při Zdrávas Maria.
Tento
zvláštní úkaz se projevoval po mnoho let a zvýrazněn byl příhodou,
která se stala 26. prosince 1938. Alexandrinu navštívil jeden
specializovaný lékař, který s ní velmi hrubě zacházel.
„Násilím mě chtěl posadit na židli,“
vzpomíná ve své autobiografii, „a ze všech sil se snažil pohnout
se mnou z postele. ... Nesmírně jsem trpěla ... má hlava bezvládně
udeřila o zeď.“
Protože
s Alexandrinou nic nesvedl, řekl jí: „Odříkej Zdrávas Maria!“
Když však při slovech „pros za nás hříšné...“ nejevila žádné
známky chvění, dal jí políček přes tvář a řekl:
„Tak
vidíš! Nachytal jsem tě! Řekla jsi ‘hříšné’ - a ...“
Náhle se zarazil, protože se křečovitě roztřásla.
Pevně ji sevřel ruce a ze všech sil se snažil zastavit ten pohyb,
ale marně. V příštím okamžiku byl vymrštěn do vzduchu. Když se
sebral ze země, odešel do vedlejšího pokoje poradit se s otcem
Pinhem. Kněz mu vysvětlil, že k tomuto zvláštnímu jevu nedochází,
když slovo hřích nebo hříšník pronese ona, ale
pouze tehdy, vysloví-li je někdo jiný.
V tomto
období si pravidelně dopisovala se sestrou Lucií, poslední žijící ze
tří fatimských dětí. Otec Pasquale se důvěrně seznámil s některými
tajemstvími posmrtného života.
Pro
svět, tříštící se porušováním Božích přikázání, Pán Ježíš žádal
Alexandrinu o více obětujících se duší, které by obrátily váhy Boží
Spravedlnosti. Alexandrina předávala Jeho slova tisícům poutníků,
kteří k ní v bezpočetných skupinách proudili, a dodávala, že cítí,
jakoby byla snad jediná, kdo na svá bedra tak těžké břemeno bere.
Bylo jí úzkostí do pláče, že se cítila doslova otrávena jedem hříchů
lidstva. Ještě jednou byla trýzněna nesnesitelným zápachem hříchu,
jak se jí to stalo po její první pašijové extázi v roce 1938. Po
celou tu dobu ji nepřetržitě vyšetřovali lékaři a teologové, kteří
odcházeli hluboce pohnuti. Při jedné takové příležitosti byl
přítomen jakýsi nevěřící lékař, který se pak vypotácel z jejího
pokoje se světlem víry v očích.
Jednoho
rána, když prosila Pannu Marii, aby připravila její duši na svaté
přijímání, náhle pocítila nadpřirozený mír. Vzpomíná na to:
Mé
oči byly otevřené - a tu jsem před sebou spatřila zástup andělů,
který tvořil velký oblouk. Naproti stál trůn planoucí zářivými
barvami. Vydával paprsky světla. Pán mi vysvětlil, že tuto vizi jsem
dostala proto, aby mi ukázal, že mé modlitby byly v nebi vyslyšeny.
„Byla to Přesvatá Panna a Moji andělé, cherubové a serafové, kdo
sestoupili, aby připravili tvou duši. Děkovali a velebili Mne jako
v nebi. Jsem na trůnu ve tvém srdci.“
Záře
svatosti a bohabojnosti obklopující Alexandrinu byla brzy větší než
u proslulého italského stigmatizovaného kněze, otce Pia a byla ještě
posílena přesvědčením, že vydává nadpřirozenou vůni.
Jednou
s sebou otec Pasquale přivedl svou sestru, aby Alexandrinu na pár
dní navštívila. Noc trávila v sousedním pokoji. Protože poté, co se
stala svědkem jedné z vizionářčiných pátečních extází, byla plná
emocí, nemohla usnout. Zato si však celou noc jasně uvědomovala
nanejvýš příjemnou vůni nějakého parfému, která přicházela
z Alexandrinina protějšího pokoje. Ráno se ptala svého bratra na
název toho parfému, který vizionářka používá. Nedokázal jí to říci
a protože si toho on sám dříve také všiml, zeptal se Deolindy. Ta se
usmála a odpověděla:
„My
parfémy nepoužíváme. Nebo si myslíte, že do tohoto nejchudšího domku
v zemi by se parfém hodil?“
Otec
Pasquale pak porozuměl. Není možné, aby takto neuvěřitelně nádherná
vůně pocházela z tohoto světa. Bylo to něco jako dech ráje. Tento
podivuhodný jev trval léta. Zaznamenaly ho stovky lidí. Dokonce i na
vzdálenost 150 km v domě salesiánů otce Pasquala. Často i kostel
a celý dvůr byly naplněny toutéž přeněžnou vůní, jež mezi studenty
vyvolávala mnoho dohadů. Kněží zprvu předstírali, že si ničeho
nevšimli, ale nakonec byli nuceni vydat podepsané prohlášení, jež
dotvrzovalo skutečnou existenci této vůně.
Aniž by
si toho všeho byla Alexandrina vědoma, měla pak extázi, v níž jí Pán
Ježíš údajně řekl:
„Řekni svému duchovnímu vůdci, že jsem jej vybral, aby sem přišel
studovat, podporovat a hájit Mé Božské dílo. Řekni mu, že ten parfém
je Božská vůně. Je to vůně tvé ctnosti. Tyto věci odkrývám proto, že
je potřebuje pro zprávu, kterou sestavuje o tvém případu.“
Jistý
kněz, který v té době navštívil Alexandrinu, odcházel s opravdu
neobyčejnou příhodou. Když jí dával požehnání, najednou před sebou
na místě nemocné ženy viděl zmučenou tvář Ježíše. Později o tom
dosvědčil:
„Nebylo to žádné zdání ani pocit. Bylo to vidění, které trvalo
několik minut.“ Cítil, jakoby do něho
udeřil blesk a odcházel s hořkým pláčem nad svými hříchy.
Jak se
dalo předvídat, tyto a podobné skutečné příhody ještě rozmnožovaly
již tak dost mnohačetné zástupy proudící do Balasaru, jež obléhaly
Alexandrinin skromný domek. Přes její hluboce zakořeněnou touhu po
životě v ústraní a v osobní modlitbě přijala ono jasné Boží volání
a veškerou svou skrovnou energii věnovala pomoci duchovním potřebám
poutníků.
„Hříšníci a Alexandrina, to byly neoddělitelné části nebeské misie,“
poznamenal otec Pasquale. „Vyzařovala jakousi sladkou a tajemnou
sílu, která si podmanila každého.“
Protože
nedokázala myslet ani hovořit o hříchu, aniž by nezakoušela silný
pocit rozkladu, ze všech sil se snažila napravit ty nespočetné řady
hříšníků, kteří se tísnili v jejím malém pokojíku. Pociťovala s nimi
nevylíčitelný soucit. Napsala:
„Když mi vyprávějí o své bídě, cítím, že je chci obejmout a sevřít
v náručí.“ Připomínala, že sám Ježíš je
nerozlučným přítelem hříšníků.
Její
hluboký pohled byl tak plný soucitu, že to velmi mnohé přemohlo
a plakali, sotva na ně pohlédla. Ti, kdo ji chtěli navštívit,
nejprve přistupovali ke zpovědi, neboť věděli, že by jinak její
pronikavý pohled nesnesli. Nebyl to pohled, který má děsit viníky,
nýbrž pohnout je k slzám zármutku nad jejich hříchy a probudit
v nich pevné rozhodnutí změnit a napravit svůj život, vyzpovídat se
a vrátit se k Bohu. Mnozí pak s přesvědčením tvrdili: „Její
pohled je jistě pohledem samotného Ježíše.“
Tou
nejvyšší odměnou, po které toužila většina poutníků, byl osobní
rozhovor s vizionářkou. Dělala vše pro to, aby jich uspokojila co
nejvíce. Trpělivě jim naslouchala, radila, hovořila klidně
a rozvážně, věnovala se každému zvlášť. Hodinu za hodinou, bez
přestávky, vždy klidná a vyrovnaná a se zářivým žhoucím úsměvem,
který zakrýval krutou bolest, jež ji stále sužovala. V červnu 1953
přijímala až 6.000 (šest tisíc!) lidí za jediný den a denně hovořila
deset hodin stále o poselství z Fatimy.
„Přinášejte oběti Pánu Ježíši v Nejsvětější svátosti na
zadostiučinění! Pokání! Pokání! Pokání! Každý den se zbožně modlete
růženec. Vykonávejte pobožnosti prvních sobot v měsíci.
Skrze hnědý škapulíř Panny Marie Karmelské se zasvěťte
Neposkvrněnému Srdci Panny Marie.“
Na
otázku, zda se na konci dne necítí unavená, šeptá: „Ještě bych
jich mohla přijmout jednou tolik.“ Přiznala se, že si připadá
jako rybář s mnoha sítěmi, které musí hodit duším.
„Nehřešte již! Nehřešte již!“ Úzkost
tohoto důrazného zvolání se jako ozvěna nesla jejím malým, slabě
osvětleným pokojíkem a pohnula k slzám i otrlé a zatvrzelé muže.
Skrze Alexandrinu Pán Ježíš slíbil, že „mnoho duší“ začne
horlivě uctívat Eucharistii a dodal:
Žiješ v mém veřejném životě. Ode dne tvého křtu jsem se od tebe
nikdy nevzdálil. Tvým nesmírným utrpením již byly zachráněny tisíce
(duší). Jestliže kdokoli bude vzývat tvé jméno, až budeš v nebi,
nikdy tak neučiní nadarmo. Ustanovuji tě ochránkyní lidstva. Budeš
mocná se Všemocným. Až zemřeš, tvé jméno učiním známé široko daleko.
Sám osobně na to dohlédnu. K tvému hrobu bude přicházet mnoho
hříšníků a budou se obracet. Nalézej duše, které Mne budou milovat
v Mé svátosti Lásky, aby tě nahradily, až půjdeš do nebe. Vyzývej
a povzbuzuj svět k modlitbě a pokání, aby byl zapálen láskou ke Mně.
Během
tohoto svízelného a přece úchvatného období byly její extáze
zaměřeny spíše na stav Církve a světa. Obdržela pronikavý dar
prorokování a předpověděla mnoho událostí, k nimž pak skutečně
došlo. „Marnivost a výstřednost ve světě musí přestat,“ řekl
jí Pán Ježíš. „Ti, kdo vystavují svá těla, ať se obléknou. Ať
zavládne skromnost a slušnost. Pokání! Modlitbu! Je třeba mnoha
modliteb!“
Při
extázích bylo Alexandrinu často slyšet naříkat a hlasitě se modlit
za Církev, kterou viděla v nebezpečí „velké krize“ a ohroženu
„divokou bestií“. Svědkové ji slyšeli, když takto citovala
Ježíše:
„Řekni mým služebníkům,
aby byli bdělí, neboť ďábel připravuje všeobecný útok na Církev.
Avšak modlete se a důvěřujte; vítězství bude mé.“
Koncem
čtyřicátých let
20. století Alexandrina ztratila svého duchovního
vůdce otce Pasquala. Byl odvolán k jiné práci. Avšak kdykoli nebyl
po ruce kněz, který by ji přinesl Tělo Páně, Svatou Hostii jí údajně
přinášel sám Pán Ježíš. Na Hod Boží vánoční roku 1953 měla svou
poslední veřejnou extázi – nepopsatelné vidění Nejsvětější Trojice.
O šestnáct měsíců později, 9. dubna 1955, dovršila třináctý rok
svého naprostého
půstu. Alexandrina, tento živoucí zázrak, zde stála
jako výzva našemu skeptickému, samolibému a nadutému věku atomové
energie a počítačů.
|