2
duše, která se
obětOVAla
Nebýt
oné osudové události v březnu 1918, Alexandrina mohla zůstat ve
vzpomínkách jako bezvýznamná švadlenka, ukrytá kdesi daleko na
pustém, ale krásném portugalském venkově. Ta osudová událost však od
základu změnila celý její život.
Jednoho
dne pracovala doma v horním pokojíku společně s Deolindou a ještě
jednou dívkou, když náhle uslyšela ránu na domovní dveře.
Alexandrina vykoukla z okna a ke svému zděšení před domkem uviděla
tři chlapy. Jeden z nich byl opět její bývalý zaměstnavatel. Krátký
pohled do jejich vzrušených a roznícených tváří jí prozradil to
nejhorší. Okamžitě zavřela dveře pokojíku na klíč. Zlotřilci rozbili
domovní dveře a už násilím otevírají i padací dveře v podlaze
pokojíku v horním patře. Děvčata byla v pasti.
Stačila
ještě na podlahové padací dveře rychle přesunout těžký šicí stroj,
ale muže od jejich záměru už nic neodradí. Těžkými palicemi mlátí do
dveří. Z rozeschlého dřeva lítají třísky, dveře povolují, šicí stroj
se kácí. Muži se jeden po druhém vsoukali dovnitř. Popadli Deolindu
a její přítelkyni. Třetí z nich zahnal Alexandrinu do kouta.
„Ježíši, pomoz mi!“ vykřikla a udeřila
násilníka růžencem. Stejně jako svatá Maria Goretti, byla i ona
připravena raději zemřít, než se podvolit chlípnému chtíči muže.
Zoufale se rozhlížela, kudy by unikla. Za ní bylo okno. Čtyři metry
nad tvrdou zemí. Byla to její jediná šance. Zoufale skočila!
Bolest
byla zdrcující. Se skřípěním zubů si z obličeje setřela krev,
popadla pořádný klacek a vrávoravě se potácela zpět do domku na
pomoc svým společnicím. Několik dobře mířených úderů stačilo.
Překvapení zlosynové vzali do zaječích. Odnášeli si pěkné modřiny
a byli otřeseni jejím odvážným protiútokem. Dvěma dívkám v pokojíku
se naštěstí ještě nic nestalo.
Alexandrinina páteř však byla nenapravitelně poraněna. Následovaly
dlouhé měsíce stále se zvětšujících a narůstajících bolestí,
neschopnosti a depresí. Ona se však nikdy nevzdala a neupadla do
beznaděje. Dr. Joao de Almeida, specialista z Oporta, v roce 1923
potvrdil to, čeho se její rodina bála nejvíce. Rozsudek zněl:
totální paralýza, naprosté ochrnutí. Od 14. dubna 1924 byla až do
konce života upoutána na lůžko.
Strašná
tíseň jí svírala srdce a bolestně tvrdě zkoušela její víru a odvahu.
Zbavená svobody, uvězněná v malém horním pokojíku zapadlého domku,
za vysokou kamennou zdí ukrytá před ostatním světem. To je totéž,
jako být pohřbena za živa. Naštěstí už měla dobře procvičenou ctnost
odloučení. Jediným jejím přáním a touhou byly květiny a kostel.
Deolinda se rozhodla, že se stane její ošetřovatelkou a jednatelkou
a matka pracovala, aby vydělala peníze na jídlo.
„Prožívala jsem chvíle strachu a znechucení, chvíle, kdy jsem
ztrácela odvahu,“ říká Alexandrina o
tomto období, „ale nikdy jsem neupadla do beznaděje.“
Když
byly v kostele hodiny zpěvu, dvě sestry posmutněly. Jedna proto, že
musela přerušit a opustit svou starostlivou péči, kterou si vzala za
povinnost. Druhá proto, že nemohla jít s ní. Avšak tato zmrzačená
chromá hrdinka se Boží vůli přizpůsobila velice rychle a svou postel
začala považovat za „můj přemilý kříž“.
Nejprve
se snažila rozptýlit a pobavit se tím, že pozve kamarádky a zahrají
si karty. Ale všechny novinky byly brzy obnošené, a tak to chtěla
řešit tím, že bude bombardovat nebe prosbami o uzdravení. Slíbila,
že se vzdá všeho co má, že se až do konce života bude oblékat do
smutečních šatů, že si ostříhá vlasy, jen když se uzdraví. Její
zmučená rodina, blízcí příbuzní a přátelé se připojili k útoku na
nebe, ale strnulé ochrnutí neustupovalo.
Co bylo
horší, její stav se stále zhoršoval, začala velmi chátrat. Došlo to
tak daleko, že i ten nejnepatrnější pohyb jí způsoboval týravě kruté
bolesti. Znova se vznášela mezi životem a smrtí. Několikrát dostala
„poslední pomazání,“ jak se tehdy říkalo svátosti nemocných. Léky,
které užívala, neměly žádný účinek, kromě toho, že ji ukonejšily,
zmírnily bolest a uklidnily. Když se později ohlédla za touto
bolestnou dobou, napsala:
„Bývala bych udělala lépe, kdybych zůstala spojena s Ježíšem,
protože on jediný je opravdový Život a opravdová Radost.“
Každý
večer se celá rodina Costových sešla u její postele. Před sochou
Panny Marie se zapálily dvě svíce a na kolenou se modlili růženec.
Pak ještě následovaly noční modlitby. Během dne, kdykoliv
Alexandrina neměla společnost pro rozptýlení, mohla rozjímat, modlit
se, plakat a úpěnlivě prosit Pannu Marii, aby ji uzdravila. Smutně,
jako kdysi v kostele, zpívala Tantum Ergo, a když nemohla mít
účast na svátostném požehnání skrze kněze v kostele, poprosila o ně
Ježíše z nebe „a ze všech svatostánků světa“.
Na
měsíc květen jí farní kněz zapůjčil sochu Neposkvrněného Srdce Panny
Marie a Alexandrina začala škudlit každý halíř, jen aby si mohla
podobnou sošku koupit pro sebe. Časem byla tato soška polibky docela
vyhlazena.
Její
vzrůstající láska k modlitbě ji vedla k tomu, že se vzdala i svého
nevinného rozptýlení a zábavy. Začala dychtivě toužit po životě ve
spojení s Ježíšem. Uvědomovala si, že toto spojení se může
uskutečnit jedině tehdy, když svou nemoc a neschopnost bude snášet z
lásky k Němu. Náhle do ní vstoupila myšlenka, že utrpení je její
novou výzvou a povoláním. Ani nevěděla jak, nabídla se Bohu jako
duše, která se obětuje za obrácení hříšníků.
V roce
1928 se organizovala místní pouť do Fatimy a Alexandrina úpěnlivě
prosila Pannu Marii, aby jí dovolila poutníky doprovázet. Už jenom
rychle rostoucí kaple byla magnetem pro statisíce, které sem
proudily každého třináctého od května až do října. Množství zázraků,
které se zde děly, tuto nemocnou ženu zaplavovalo nadějí. Ošetřující
lékař a farní kněz však byli zcela opačného názoru. Namítali: Jak by
mohla absolvovat cestu nějakých 320 km, když pouhý dotek nebo
dokonce pohyb jí činí nevýslovné utrpení? Pod tíhou jejich
neúprosného rozhodnutí Alexandrina zlomeně zavřela oči k modlitbě
a nabídla Bohu zdrcující oběť své opuštěnosti a izolace. S očima
upřenýma k sošce Panny Marie se celým srdcem modlila za to, aby tedy
byla uzdravena doma. Slíbila, že bude-li uzdravena, stane se
misionářkou. Svým přátelům řekla, že když v ulicích uslyší zpěv, je
to její poděkování Bohu a Panně Marii za zázrak.
Týden
za týdnem se úpěnlivě modlila. Měsíc za měsícem s pláčem přednášela
své prosby o uzdravení. Obrna se však nelepšila. Postupně, kousek po
kousku v ní touha po uzdravení umírala a ona začala myslet jen a jen
na milujícího Boha. Jak se modlila, její myšlenky stále zalétaly k
Nejsvětější Svátosti v nedalekém kostelíku - a náhle si uvědomila,
že náš Pán je ve svatostánku vlastně také vězněm.
Toto
dojemné pouto s Kristem jí dovolilo, aby Ho v duchu navštívila a ve
spojení s Pannou Marií před Ním neustále přebývala a hleděla na Něj
s neutuchající láskou, modlitbou a sebeobětováním; aby utěšila Jeho
Nejsvětější Srdce a dosáhla obrácení hříšníků. Jejím vytrvalým
heslem se stalo: „Skrze Marii k Ježíši!“ Dlouhé hodiny
rozjímala nad duchovními krizemi světa, až si plně uvědomila
nesmírnou obludnost moderního hříchu a do nebe volající nutnou
potřebu jeho odčinění pokáním ve spojení s trpícím Kristem.
Papež
Pius XI. zdůraznil tuto potřebu ještě tentýž rok ve své encyklice
Miserentissimus Redemptor. Jeho Svatost napsala:
Ačkoliv nesmírné vykupitelské dílo našeho Pána Ježíše Krista vedlo k
odpuštění všech hříchů v míře přehojné, přece podivuhodným řízením
Boží Moudrosti se na nás musí doplnit to, co zbývá vytrpět do plné
míry Kristových útrap; má z toho prospěch jeho tělo, to je (jeho)
Církev (Kol 1,24). K poctě a zadostiučinění, které Kristus odevzdává
Bohu, můžeme a musíme přidat svou vlastní věrnost a zadostiučinění
konané za hříšníky...
Zatímco lidská zloba, zášť a potměšilost neustále vzrůstá, vanutí
Ducha svatého úžasným způsobem rozmnožuje řady těch věřících, kteří
se šlechetně a velkodušně snaží napravit mnohé těžké urážky páchané
na Božském Srdci a dokonce neváhají nabídnout Kristu jako oběť sami
sebe...“
Alexandrina si uvědomila, že zatímco toto povolání platí v základní
míře pro každého, intenzívní náhrada duše, která se obětovala, je
velmi mimořádné povolání, vyhrazené Bohem pro několik málo
vyvolených. Čím více o tom uvažovala, tím více nabývala přesvědčení,
že právě toto je jejím velkým a vznešeným posláním. V návalu lásky
se slzami v očích úpěnlivě prosila Pána Ježíše, aby ji přijal jako
svou oběť, aby jí dovolil postavit se před soud Boží Spravedlnosti
jako záruka za hříšníky, aby na ni dopustil utrpení až po samou
hranici toho, co může vydržet, když tím hříšníci budou moci být
zachráněni před peklem.
Odpovědí na toto pozoruhodně odvážné přání bylo, že její bolesti
začaly být stále větší a intenzívnější, až se staly téměř
nesnesitelné. Ležela v horečkách, jednu noc za druhou nespala,
dýchavičně a těžce lapala po dechu, zápasila o každou modlitbu, pod
hlavou promáčela polštář, v prstech křečovitě tiskla svůj růženec
a v napjatém zoufalství jako by ze sevřených zrnek vymačkávala úlevu
a pomoc. „Ó Ježíši,“ vzdychala a těžce oddychujíc opakovala
modlitbu naučenou od Panny Marie Fatimské, „toto je pro tvou
lásku, za obrácení hříšníků a v náhradu za urážky proti
Neposkvrněnému Srdci Panny Marie.“
Navzdory divokým a prudkým tělesným i duševním bolestem vytrvala ve
svých promodlených obětech. Jeden nekonečný den za druhým, měsíc po
měsíci. Každý byl delší a delší. Její zanícená úcta a oddanost Panně
Marii, ve které rostla již od mládí, se jí stala odrazovým můstkem,
z něhož potom dokázala bezpečněji „přeskočit“ do náruče Ježíše
Krista.
Poprosila, aby jí na zeď k její posteli připevnili malý oltářík
ozdobený květinami a svícemi s čestným místem pro sošku Panny Marie
Fatimské. Každým rokem se vždy v květnu snažila učinit sama sebe
tou nejkrásnější květinou Panny Marie tím, že Matce Boží nabízela
malé „duchovní kytičky“.
Obětovala vždy celý den se všemi utrpeními a její úmysly zahrnovaly
jak potřeby farnosti, tak i potřeby celého světa. Na konci měsíce
položila tyto naléhavé prosby k nohám sošky Panny Marie a přidala k
nim ještě něžný, láskyplný dopis. Nahlédněme do jednoho:
Maminko, přicházím pokorně k Tvým nohám, abych zde položila malou
duchovní kytičku, kterou jsem nasbírala během tohoto měsíce.
Pohlédni na okolnosti, za kterých Ti květinky předkládám. Jsou tak
povadlé, bledé a bez lístků. Ale Ty, ó nebeská Matko, bys je mohla
proměnit. Promluv se svým Božským Synem o mé bídě, neštěstí, utrpení
a zármutku... Opakuj mu všechny mé snažné prosby a dej, aby mé ubohé
kytičky mohly být přijaty, aby tak přinesly dobrodiní a prospěch
těm, kterým byly nabídnuty. Zvláště Tě prosím, abys z nich upletla
krásný věnec a nabídla ho Svatému Otci k Jeho narozeninám.
Milá
Maminko, protože v poslední den Tvého požehnaného měsíce nemám
nic, co bych Ti nabídla, dávám Ti celé mé tělo. Prosím tě, postarej
se o něj a vezmi si ho do náruče, jako bys objímala svou milovanou
dceru. Žehnej mi, moje drahá Maminko. Popros Ježíše v Nejsvětější
Svátosti, aby mi žehnal. Popros Svatou Trojici, aby mi žehnala.
Sbohem, milá Maminko, a promiň mi všechno...“
Každý
den v měsíci květnu recitovala následující akt zasvěcení
blahoslavené Panně:
Matko Ježíšova a Matko moje, vyslechni mou modlitbu. Zasvěcuji ti
své tělo a celé své srdce. Očisti mě, nejsvětější Matko; naplň mne
svou svatou láskou. Polož mě poblíž Ježíšova svatostánku, abych
mohla sloužit jako svítilna tak dlouho, jak dlouho bude trvat svět.
Žehnej mi a posvěcuj mě, ó milá Matko nebes!
Mnohokrát během dlouhých a osamělých dní obracela své myšlenky ke
svatostánku vesnického kostelíka a opakovala:
Můj
dobrý Ježíši, ty jsi vězeň a já jsem vězeň. Oba jsme zajatci. Ty jsi
vězněm pro mé štěstí, blaho a prospěch a já jsem zajatcem tvých
rukou. Ty jsi Král a Pán všeho a já jsem zemský červ. Opustila jsem
tě a myslela jenom na tento svět, který je zkázou a záhubou duší.
Nyní toho však z celého srdce lituji. Přeji si a toužím jen po tom,
co je tvým přáním: trpět a odevzdaně vše snášet. Ó můj Ježíši,
uctívám tě, kdekoli přebýváš v Nejsvětější Svátosti. Kde na tebe
zapomínají, kde ti vzdorují, kde tebou pohrdají, tam já stojím při
tobě. Miluji tě za ty, kdo nemilují. Dávám ti náhradu a odškodné za
ty, kdo hřeší a urážejí tě. Vstup do mého srdce.
Její
kruté, prudké bolesti stále pokračovaly a jen málokdy se jí poněkud
ulevilo. Často ji bylo vidět roztřesenou, jak sténá a mučí se
v agónii. V roce 1931 se konečně „mihotavě rudý mlžný opar“
rozplynul a ona poprvé upadla do stavu extáze. Podle svědectví lidí
slyšela hlas Ježíše. Přetékal láskou a starostlivou něhou a zval ji
k „lásce, utrpení a pokání.“ Alexandrina statečně s
velkodušnou šlechetností souhlasila. Žádala od Pána Ježíše, aby jí
dal obnovenou sílu a trpělivost; aby pro hříšníky vydržela jakákoli
další utrpení, která by pro ni mohl mít v zásobě.
Na
odpověď dlouho čekat nemusela. Kněz, který jí každý den přinášel
svaté přijímání, byl přeložen. Místo něho nastoupil otec Mateus,
přísný, předpisů úzkostlivě dbalý kněz, který trval na zásadě, že
přijímání svátostného Ježíše jí může být povoleno nanejvýš vždy
první pátek každého měsíce. Mučivá úzkost, že bude připravena o svou
tolik milovanou Eucharistii, byla téměř nad její síly. Vždyť
každodenní přijímání Pána Ježíše bylo tím jediným, co ji duchovně
udržovalo. Se slzami v očích naléhavě prosila kněze, aby přicházel
častěji a hned nabídla oběti za ty, kdo zanedbávají Chléb života.
Otec Mateus se nakonec přece jen trochu slitoval a souhlasil, že
tedy bude přicházet každých patnáct dní. |