3
výstup na kalvárii
Jak se
bolestné měsíce protahovaly v roky, Alexandrina začala toužit po
oběti mše svaté, která by byla sloužena v jejím prostém pokojíku. To
se jí však zdálo jako nedosažitelná milost, a tak si svou touhu
nechala
pro
sebe. Avšak když se na podzim roku 1933 dozvěděla, že v jejich
okrese bude kázat svatý jezuitský kněz otec Mariano Pinho, řekla o
své horoucí touze Deolindě. Ta slíbila, že udělá, co bude v její
moci. Krátce nato napsal farní kněz a ptal se Alexandriny, zda by ji
potěšilo, kdyby mohla být přítomna při sloužení mše svaté.
Odpověděla ihned:
„Byla by to pro mě taková radost a štěstí, že ani nevím, jak bych to
vyjádřila. Ale pro každého kněze by to byla obrovská strast, když by
musel přijít nenajedený v tak chladné ráno...“
A tak
se stalo, že 20. listopadu 1933 otec Mariano Pinho TJ celebroval
první mši svatou v jejím malém pokojíku, který už byl nyní cílem
poutníků z celého světa. Přes to, že mše tam měla být později
sloužena ještě mnoho a mnohokrát, Alexandrinu nikdy docela
neopustilo radostné rozechvění, které prožila při oné první mši
svaté.
„Touto první mší svatou,“ řekla později,
„Pán Ježíš začal zvyšovat svou něhu a jemnost vůči mně, ale
současně i tíhu mého kříže. Budiž požehnaná Boží milost, která mi v
Jeho dobrotě nikdy neschází.“
Alexandrina si uvědomovala řízení Boží lásky ve své duši a současně
ji tak nezasloužená šlechetnost a velkorysost Boží mátla. Ptala se
Boha, proč se On snižuje k takové hříšnici, jako je ona. Zdálo se
jí, že v hlubinách své duše slyší Jeho odpověď:
„Já
to nečiním pouze svatým duším; v Eucharistii
dávám sám sebe i duším hříšníků, jako jsi ty, abych jim dal víru ve
mne. Neboť i hříšníci mne mohou milovat a stát se svatými. Kdybych
to nečinil, měli by skutečně důvod k beznaději a zoufalství.“
Když
Alexandrina později tato slova odhalila svému duchovnímu vůdci,
dodala s dětskou prostotou:
Velmi jsem dávala pozor na každé Jeho slovo a říkala si - jak mám
jen rozumět a jak je vysvětlit ..., protože hlava mi moc nesloužila.
Ale Pán Ježíš mi řekl, že Duch svatý na mne sestoupí a jeho světlo
mi vnukne porozumění a vysvětlení všeho.
Krátce
na to, co se v jejím pokojíku sloužila první mše svatá, dostalo se
jí zjevení Krista. Zde je její vysvětlení oné památné události:
Jednou v noci se mi Ježíš zjevil v přirozených rozměrech, jako by
Ho právě sejmuli z kříže. Viděla jsem Jeho hluboké otevřené rány v
rukách, v nohách i v Jeho boku. Z těchto ran proudila krev. Z hrudi
vyrážela s takovou silou, že když promočila kus oděvu okolo Jeho
pasu, v přívalech stékala na podlahu. Ježíš se přiblížil k okraji mé
postele. S nesmírnou láskou jsem mohla políbit rány na Jeho rukách
a zatoužila jsem zlíbat i ty na Jeho nohách. Ale kvůli mé obrně jsem
to nedokázala. Přestože jsem o této své touze Ježíšovi vůbec nic
neřekla, věděl, co se odehrává v mé mysli. Svýma rukama pozvedl
jednu nohu a potom druhou a nabídl mi je k polibku... Unešeně
a okouzleně jsem s vážným zamyšlením pozorovala ránu v Jeho boku
a krev, která se z ní proudem řinula, až jsem se naplněna soucitem
vrhla do Jeho náruče a zavzlykala: ‘Ó můj Ježíši, jak mnoho musíš
pro mne trpět!’ Několik chvil jsem zůstala v Jeho objetí, až nakonec
zmizel.
Toto
velebně vznešené zjevení v Alexandrině zanechalo nesmazatelný dojem
a mělo na ni nesmírný vliv. Ještě i po mnoha letech byla tato
vzpomínka tak jasná a živá, že se jí stále zdála viditelně přítomná.
Zde je
třeba několik slov o Alexandrininých zjeveních. Když se na ně v roce
1945 zeptal otec Pasquale SDB,
který se stal nástupcem P. Pinho
TJ jako její duchovní vůdce, odpověděla mu takto:
„Vidím třemi různými způsoby. Někdy jako pozemská osoba, která vidí
nějaký obraz (fyzickým zrakem). Jindy vidím vnitřníma očima duše...“
Když
popisuje třetí a nejvyšší formu vnímání, říká: „Jindy vidím, jako
bych měla jiné oči, a dokonce ani ne ty duchovní.“ Při vyprávění
si sahá na srdce a dodává: „Není to tímto, ba ani tímto,“ a dotýká
se čela. Pokračuje: „Není to vidění očima, a dokonce ani ne
myslí, ale je to jako nějaké zřetelně jasné čisté světlo, které vidí
vše a rozumí všemu.“
Otec
Pasquale vysvětluje: „Vidí, jako by měla jiné oči. Je to
‘intelektuální vidění’, kterým její mysl jako taková přijímá zářivý
lesk a nádheru Nekonečné Pravdy a Nekonečné Krásy.“
Alexandrina pokračuje:
„Věci, které mi Ježíš říká, nechápu tak, jak rozumíme vyjádřením
lidí. Je to, jako bych před sebou měla obraz s věcmi, které mi On
chce sdělit, jako by přede mnou bylo všechno napsáno a já to všechno
současně hned četla.“
Otec
Pasquale byl naplněn úžasem nad tak podrobným a přesným vysvětlením
mystického jasnozření a intuice; vždyť měl na paměti, že Alexandrina
je téměř negramotná nevzdělaná vesnická žena, která vůbec neměla
přístup ke specializované teologické a mystické četbě .
„Božská symfonie,“ žasne kněz, „jež
jemným laděním zasvěcujícího Hlasu jí dává pocítit věčný okamžik,
nevyčerpatelná bohatství toho, co se pak odhaluje v rytmu, který je
časností vyslovován zřetelně, pomalu a obtížně.“
Alexandrina také dokázala s neomylnou jistotou a přesností
reprodukovat každičké slovo, které jí bylo při zjevení řečeno - aniž
by pozměnila jedinou slabiku. Dokázala to i po měsících. Během mnoha
jejích pozdějších extází otec Pasquale pečlivě zapisoval vše, co
říkala, nebo co v soukromém zjevení Ježíš sděloval jejími ústy. Po
extázi jí potom předčítal své zápisky. Při tom, aby ji vyzkoušel,
záměrně opatrně pozměnil nějaké slůvko, název či přídavné jméno.
Alexandrina ho vždy spolehlivě a jistě opravila. Říkala sladce:
„Tohle jsem neřekla,“ nebo „Ježíš toto
neřekl...“ a opakovala přesně to, co měl kněz napsáno.
Krátce
po první mši svaté sloužené v pokojíku nemocné se Deolinda
zúčastnila cyklu duchovních cvičení pro ‘Děti Panny Marie’, na
kterých si za svého duchovního vůdce zvolila otce Pinha. Připomněla
mu svou na lůžko upoutanou sestru. Slíbil, že se za ni bude modlit
a na oplátku poprosil o její modlitby. O několik dní později
Alexandrinu navštívil a souhlasil s její žádostí, aby se stal
duchovním vůdcem oběma sestrám.
Celý
rok se Alexandrina rozhodovala, zda mu může říci o své nabídce,
kterou učinila Nejsvětější Svátosti; o palčivě spalujícím žáru,
který začínala cítit; o tajemné síle, jež ji pozvedávala. O slovech,
o nichž věřila, že přicházejí od Ježíše. Její rezervovaná
zdrženlivost k otci Pinhovi
jí působila bolest. Když mu konečně otevřela svou duši, začalo ji
trápit přesvědčení, že ji tento kněz opustí.
O
několik dní později měla extázi, při které se jí zdálo, že slyší
Ježíše, jak říká:
„Poslouchej svého duchovního otce a podřiď se mu ve všem. Ty sis ho
nevybrala; to Já jsem ti ho poslal.“
Tísnivá
prudká utrpení trvala po celou dobu. Připadalo jí, jako by se její
tělo stalo skutečným nástrojem mučení. Jenom zřídka odhalila sílu
a divokost svých bolestí Deolindě či otci Pinhovi. Psaní se jí stalo
nyní prakticky nemožným. Většinu svých dopisů pro jezuity diktovala
své sestře. Pasáže, které zde uvádíme, dávají názornou představu,
jakou očistou, soužením a těžkými zkouškami procházela.
Jen
pár slov, protože síly mi nedovolí víc. Noc byla zlá. Nemohla jsem
najít polohu, jak si lehnout. Tak mi ubíhají dny s tímto křížem,
který mi dává náš Pán Ježíš. Jeden je lepší, jiný horší. (6.11.1933)
V
noci ze soboty na neděli cosi procházelo mou hlavou. Nevím, co to
bylo. Spala jsem a vzbudila se s myšlenkou, že umírám. Tenhle
zvláštní úkaz trval sotva chvíli, ale často se to opakovalo. Myslím,
že za to mohla má páteř. Doufám, že mě Pán slyší. Jen Jeho svatá
vůle ať se stane... Velmi často se ptám: „Ó můj Ježíši, co si
přeješ, abych činila?“ Pokaždé slyším pouze tuto odpověď: „Trp,
miluj a přinášej smírné oběti.“ (28.3.1933)
Požehnaný budiž Pán, který mě povolal na tento svět, abych trpěla
a snášela tolik trýzně a soužení! Vkládám do něho mnoho hříchů,
které mne trápí a působí bolest větší než cokoli jiného. Každý den
žádám o utrpení a pociťuji velikou duchovní útěchu, když trpím víc,
protože víc mohu nabídnout svému Ježíši. Přesto jsou věci, které mě
stojí opravdu velmi mnoho. Avšak ne má, ale vůle Boží se staň.
(30.12.1933)
Mé
utrpení se znatelně zvýšilo i díky nedostatku jídla. Kvůli zduřelým
otokům v ústech teď mohu přijímat jen tekutiny, ale i to mi často
způsobuje zvracení. Snad vše zase odejde tak, jak přišlo. Při
slabosti, ve které se nalézám, bude nemožné, abych žila příliš
dlouho... Každý den prosím Boha, aby mě neopouštěl ani na chvilku.
Dobře vím, že bez něho bych nevydržela nic. (8.3.1934)
Ráda
bych ti svou vlastní rukou poděkovala za blahopřání k narozeninám,
a tak ti píši pár řádků. Určitě to budou mé poslední. Omlouvám se,
nemohu pokračovat. (Předává pero sestře.)
Mé utrpení se zase zvýšilo. Proto i tyhle řádky budou ty poslední,
které ti píši. Nedokážu držet pero už ani pár okamžiků. Bolest je
tak velká. Od Ježíše jsem dostala překrásný velikonoční dárek: kromě
fyzického utrpení mi dal i utrpení duševní. (7.4.1934)
O dva
měsíce později se v jiném dopise zmiňuje o vyvrácení několika svých
žeber a dodává:
Pro
velikou bolest se o ně nemohu ani opřít, ani si přes ně vzít oděv...
Přichází všechno to, co se proti mně obrací, od Boha, nebo od ďábla?
V mém životě se dějí věci, které, jak se ukazuje, jsou jeho dílem.
(22.6.1934)
Tato
zmínka o ďáblovi byla první známkou pekelných útoků, kterými tehdy
začínala trpět. Na svátek Panny Marie Karmelské roku 1934 píše:
Mám
pocit, že má hrudní žebra se spojila s těmi na zádech. Působí mi to
tak strašná muka, že nevím, jak to vydržím. Když je bolest opravdu
nesnesitelná, zjišťuji, že půlka mého těla leží na posteli a tu
druhou objímá v klíně Deolinda. Má sestra se mnou takto tráví celé
noci. Už i mluvení mne stojí velmi mnoho.
Ve
vedlejší vesnici byl zábavami znesvěcen církevní svátek. Alexandrina
k tomu napsala:
Opakovala jsem Ježíšovi: Pošli mi tolik utrpení, kolik si jen
přeješ. Ať to však stačí na smírnou oběť za urážky a pohoršení,
kterých se ti dostává. (15.8.1934)
O
několik dní později napsala:
Nevím, je-li to těmi modlitbami, které za mne obětuješ, že se ve
svém utrpení cítím každým dnem silnější. Zdá se mi, že mám odvahu
trpět víc a doufám, že Pán mi bude kousek po kousku bolest zvyšovat,
až zemřu - hořící jeho Božskou Láskou a spolu s ním přibitá na kříž.
Na
tomto místě je třeba zdůraznit, že Alexandrina neprozradila prudkost
ani sílu svých utrpení nikomu jinému než otci Pinhovi a Deolindě,
která se stala její důvěrnicí. Ani její matka se valně nezajímala o
to, co se nahoře v pokojíku děje. Podobně horlivě, s jemným smyslem
pro pokoru a skromnost a s obavou, že by jí stejně nikdo nevěřil,
skrývala charismata daná její duši. Ode dne, kdy sama sebe nabídla
jako smírnou oběť, neustále opakovala tuto modlitbu:
Ó
Ježíši, vlož na mé rty klamný úsměv, pod kterým bych mohla ukrýt
všechna muka své duše. Stačí, že o mém utrpení víš jen Ty.
Výsledkem bylo, že ti, kdo ji navštívili, viděli jen statečný úsměv,
který účinně zahaloval strašnou bolest. Kněz, který ji znal, tehdy
dosvědčil:
Mezi
mnohé vlastnosti, které vzbuzují obdiv návštěvníků, patří její
okouzlující jednoduchost a prostota, její andělská čistota a nade
vše - průzračná pronikavost mysli a ostrovtip jejího ducha. Kdokoli
s ní hovoří, nemá pocit, že by hovořil s nemocnou osobou, která
velmi mnoho trpí fyzicky i duševně. Alexandrina ví, jak skrýt své
utrpení pod úsměv... Každý návštěvník opouští její malý pokojík
dokonale oklamán.
V té
době se rodina Costových protloukala obdobím zdrcující chudoby. Bylo
to díky velkomyslné šlechetnosti její štědré matky, která se
několika velmi zadluženým vesničanům stala ručitelkou a opatrovnicí
zároveň. Alexandrina později přiznala:
Hořce jsem trpěla, když jsem viděla, jak všechno, co máme, nemůže
stačit na splacení dluhů všech těch, kterým má matka dělala
ručitelku. Řekla jsem rodině, že bych raději dala poslední halíř,
aby se mohly splatit všechny naše dluhy. Často mi chybělo nějaké
výživné jídlo, které jsem potřebovala. Protože jsem trpěla
v tichosti, nikdy jsem nepožádala o nic, co nebylo v domě. Rodina
byla přesvědčena, že všechno, co jím, mi chutná. Když jsem dostala
něco navíc, hned jsem to dala Deolindě, která tehdy byla velmi
křehká. Říkala jsem si: ´Když není možné mé uzdravení, přilepším
alespoň jí.´
Nikomu jsme o svých útrapách neřekly. Ani v době, kdy naše rodina
trpěla opravdovou nouzí (někdy jsme musely vařit polévku jen z vody
bez ničeho). V noci jsem plakala. Útěchu jsem nacházela jen u Ježíše
a Jeho svaté Matky. Požehnané slzy, které mě každou hodinou těsněji
a těsněji spojovaly s Bohem... Jediná myšlenka mi dodávala radost
a odevzdanost: Ježíš chce, abychom žili v chudobě, abychom mu byli
více podobni...
Ve
svých modlitbách po svatém přijímání pamatovala na Ježíšův slib -
„Proste a bude vám dáno.“ Vroucně prosila našeho Pána:
Ježíši, pomoz nám, nebo zahyneme. Zanes tuto prosbu daleko; k
někomu, kdo nám může pomoci.
Uběhlo
šest let smutku a slz. Šest let, v nichž byla sotva kdy chvíle jasu
a klidu, než přišlo vyslyšení jejích modliteb. Jedna dobrá žena
(Signora Fernando Santos z Lisabonu) přijela až z druhé strany
země, aby ulehčila jejich trápením a dala jim sumu peněz, která je
zachránila před prodejem domku.
„Plakala jsem zmatením a radostí,“ říká
Alexandrina. „Nevěděla jsem, jak Pánu za tolik milostí
poděkovat.“
6. září
zažila Alexandrina úžasnou extázi, při které ji Kristus svým
soucitným hlasem zval a přitahoval blíž ke svému Nejsvětějšímu
Srdci, aby s ní sdílel prudký oheň své vykupitelské bolesti:
„Dej
mi své ruce, neboť je chci přibít k mým rukám. Dej mi své nohy,
neboť je chci přibít k mým nohám. Dej mi svou hlavu, neboť ji chci
korunovat trním, jak to učinili mně. Dej mi své srdce, neboť ho chci
probodnout kopím, jako probodli to mé. Zasvěť mi své tělo. Obětuj se
mi celá... Pomoz mi se záchranou a nápravou lidstva.
Alexandrina statečně a velkodušně svolila, i když vyvedena z míry
smyslem oněch tajemných slov zůstala poněkud zmatená. Jak míjely
týdny, prudkost a divokost jejího utrpení se zvyšovaly. Život se jí
měnil ve výheň krajně nesnesitelné týravé agónie. Žila jakoby
uvězněna mezi dvěma doběla rozpálenými okovy bolesti, do kterých
vstupoval Pán Ježíš jako „umělec“ a učitel její duše. Podobně jako
u svaté Markéty Marie Alacoque v 17. století.
Měla
ještě další zjevení, ve kterých se jí Ježíš představil v různých
podobách. Někdy se svým Nejsvětějším Srdcem obklopeným paprsky
lásky, jindy jí ukazoval svou Matku v proudech zářivého světla.
Stále více a více cítila potřebu být sama; její duše prošla údobím
takové duchovní útěchy, že svou krutou bolest dokázala snášet
s ještě větší statečností a odevzdaností.
|