5
extáze pašijových muk
Velebně vznešené zjevení Pána
Ježíše, jehož se Alexandrině dostalo 6. září 1934, bylo začátkem
celé řady zjevení, ve kterých Ježíš vizionářku krůček po krůčku vedl
bolestmi svého života a umučení.
Opakovaně procházela zjeveními, kdy viděla věčné
zatracení mnoha duší a zločiny lidí a celých národů zaslepených
hříchem. Viděla Pána Ježíše, jak bolestně pláče nad světem, který
tone v hříchu a je na cestě k záhubě:
„Proste o smilování ...
a dělejte to, k čemu sami napomínáte! Velmi, velmi mne urážíte. ...
Jak strašné zločiny zalidňují peklo! Varoval jsem Sodomu a Gomoru,
ale nemělo to žádný účinek. Nešťastníci! ...Tentýž trest bude
vyměřen i vám.“
Při těchto slovech Alexandrina
úplně zbledla a ještě znásobila své oběti, aby ještě zadržela ruku
Božské
spravedlnosti
od potrestání lidstva druhou světovou válkou. Dostalo se jí poučení,
že válka může být odvrácena jedině zasvěcením světa Neposkvrněnému
Srdci Panny Marie. Aby získala tuto nevídanou Boží milost,
Alexandrina se znovu nabídla jako smírná oběť za mír. Pán Ježíš
její modlitbu uvítal a znovu jí přislíbil, že jí dá prožít své trpké
umučení jako znamení, že zasvěcení bude mít svůj výsledek a dny
soužení budou zkráceny.
Je to období, kdy Alexandrina
vstupuje do fáze temné kontemplace a přemítání. Ve svém životopise o
tom říká:
Jestliže mi Ježíš
přidal milostí a zvýšil svou laskavost a projevy přízně vůči mně,
současně se znásobily i mé pochybnosti. Neustále rostl i můj strach,
abych neklamala sama sebe a ty, kdo se mnou žijí. ... Zdálo se mi,
že to vše bylo jen mým vlastním klamným výmyslem. Můj Bože, jaká
muka! Temnoty se nade mnou uzavřely a nebyl nikdo, kdo by mi ukázal
cestu. Jakkoli můj duchovní vůdce usilovně pracoval na tom, aby mi
vštípil důvěru, nebylo nic, co by mě utěšilo.
Zjevení pokračovala i navzdory
její vyčerpanosti, strachu a úzkosti. Přicházela hrůzu nahánějící
strašná odhalení stavu zkázy, záhuby a zatracení mnoha duší. Zdálo
se jí, jak slyší slova Pána Ježíše:
Nespočetné zástupy hříšníků
popouzejí každým okamžikem Boží hněv na tento svět - ten
nejhroznější hněv. Nešťastník, kdo se neobrátí! Ubohý svět. Co se to
s ním jenom děje! Pokání, pokání všude na celém světě! Pokání!
Ó světe, uznej své zločiny nebo budeš zničen. Běda světu! Božská
spravedlnost už to nemůže podporovat, už to nemůže snášet.
Varování pokračovala
spalujícími vizemi druhé světové války. V záplavě slz Alexandrina
vykřikla: „O můj Ježíši, za všechno chci trpět já! Chci, abys mě
rozdrtil. Jsem tvá oběť! Ale svět netrestej. Chci být hromosvodem
tvého hněvu.“
Tušila, že má procházet děsivě
hrůzyplnými zkouškami a utrpením, a cítila při tom, že nejdříve musí
posílit a upevnit své nitro. Požádala proto otce Pinha a pod jeho
vedením si vykonala duchovní obnovu, exercicie. O tomto období píše:
Dlouhou dobu jsem ve své duši
cítila nesmírná muka agónie a často už to vypadalo, že jsem na
pokraji pádu do strašné propasti. Avšak ve dnech mé duchovní obnovy
se moje utrpení zdvojnásobilo. Propast se otevřela, aby mne děsila
a hrozila. Spravedlnost Věčného Otce na mne padala a volajíc: „Potrestat!
... Potrestat!“ ... ještě zvyšovala má utrpení tělesná i
duševní. Není možné je popsat. Jenom ten, kdo je zažil, viděl
a pocítil, může rozumět. Za toho strašného hlasu Věčného Otce jsem
trávila dny a noci a v úzkostech se zmítala a přehazovala na lůžku.
Alexandrina pokračuje: Ráno
2. října 1938 mi Pán Ježíš řekl, že musím projít celým Jeho utrpením
od Getseman až na Kalvárii, ale až k onomu „Consummatum Est“
(dokonáno jest) že nedojdu. Potvrdil mi, že to začne již příštího
dne a těmito utrpeními budu procházet vždy každý pátek ihned po
poledni a budou trvat až do tří hodin odpoledne. Pánu Ježíši jsem
neřekla ne. Na všechno jsem upozornila svého duchovního vůdce
a s úzkostí jsem očekávala zítřejší ráno, protože nikdo z nás si
nedokázal představit, co se bude dít. V noci z druhého na třetí
říjen byla agónie mé duše intenzívní, ale ještě větší bylo utrpení
mého těla. Začala jsem ztrácet krev a přišly strašlivé bolesti.
A právě při tomto bolestném zápase jsem prošla svým prvním
ukřižováním. Tu hrůzu jsem cítila hluboko ve svém nitru. Ó jak
nevyslovitelná byla má bída a utrpení!
Každé extázi pašijových muk (a
měla jich na 180!) předcházelo mnoho hodin narůstající hrůzy
a strachu, které se staly nepřekonatelné, jak se blížilo páteční
poledne. Strach byl často doprovázen nesmírným smutkem, nevolností,
ošklivostí, dávením a zvedáním žaludku. Děsil ji pocit hrozné
opuštěnosti. Strašné zážitky naplnily Alexandrininy vzpomínky
hrůzou. Ještě sedm let poté žila ve své mysli stále tím prvním
ukřižováním.
„Zdálo se mi, že všechno je
přítomnost,“
napsala. „Cítila jsem ten strach a hrůzu oněch hořkých hodin,
vnímala jsem vzrušení mého duchovního vůdce vedle mne, i slzy mé
vyděšené plačící rodiny.“
Krátce po poledni 3. října 1938
ji Pán Ježíš pozval, aby podstoupila jeho pašijová muka:
„Pohleď, má dcero, Kalvárie je
připravena. Přijímáš?“
Alexandrina statečně svolila.
Očití svědkové, naplněni úctou a hrůzou, zatajili dech, když upadla
do extáze a když se jí obnovily funkce ochrnulých končetin, téměř se
vznesla z lůžka a podstoupila nesmírně bolestný pochod z Getseman
na Kalvárii. Pašijové extáze byly nafilmovány a obrázky tvoří
důležitou část jasného svědectví pro proces jejího blahořečení v
Římě.
Očitý svědek, Signorina
Concetta, která učila ve vesnické škole, zanechala jasný a živý
popis jedné z těchto mimořádných extází.
V Ježíšem určené hodině
začal náš „seraf lásky“ trpět za nás a za mnoho hříšníků, které
chtěla zachránit. Já jsem při té agónii pomáhala, ale nevím, jak ji
popsat. Alexandrina trpěla od Getsemanské zahrady až k ukřižování. Ó
jak se to na tom jejím křehkém a chatrném těle všechno znovu
odehrávalo! Když jí Ježíš oznámil, že ona hodina již nadchází, už je
velmi blízko a že všechno je připraveno pro její „via dolorosa,“
krok za krokem, až po Kalvárii odpovídala velmi statečně a odvážně:
„Ano, Ježíši, pro tebe a pro záchranu hříšníků udělám všechno.“
Prošla agónií, bičováním, korunováním trním, vězením i setkáním s
Pannou Marií, při kterém měla tak dlouhý, upřený a smutný pohled, že
takový mé oči ještě nikdy před tím neviděly.
Pády pod křížem byly
tak jasně viditelné, že nikoho v místnosti nenechaly na pochybách...
Podle mého názoru se její agónie ještě zesílila, když nabídla své
malé bílé ruce a pak i své nohy, aby byly přibity. Pak byl kříž
vsazen do země ... jak srdceryvná scéna! Jaký smutek zaplavil naše
duše! Následovala agónie na kříži naplněná jejím zármutkem
a pronikavými steny. A ten její hluboký pohled! Bylo to
nepopsatelné! Znovu a znovu vzdychala,[i]
až nakonec zavřela své oči vpadlé do fialových důlků, sklonila hlavu
a zemřela. Jak věrná kopie smrti Pána Ježíše!
Po první pašijové extázi otec
Pinho Alexandrinu požádal, aby už své lůžko neopouštěla, avšak Pán
Ježíš trval na tom, že vizionářku by měli nechat samotnou. Kněz tedy
své nařízení následně odvolal.
Když extáze ve tři hodiny
odpoledne skončila, Alexandrina pozvedla ruce, jako by děkovala,
ale pak náhle těžce zalapala po dechu a ve zděšení vyjekla. Křičela:
Ne, Ježíši! Ne, Ježíši! Ukřižuj
mě! Milost! Milost! Milost! Mají stejné právo jako já. Vždyť jsi na
kříži zemřel za ně stejně jako i za mne! Ježíši, nechci, aby jediná
duše šla do pekla. Ani v mé farnosti, ani na celém světě. Miluji tě
za ně. Odpusť těm hříšníkům, Ježíši. Vzpomeň si na mě skrze mé
ukřižování. Peklo je to nejstrašnější inferno, Ježíši.
(Tento dialog v sobě nese až
překvapující podobnost s tím, co se odehrálo mezi Pánem Ježíšem
a mystičkou svatou Gemmou Galgani na konci devatenáctého století.)
O několik dnů později
Alexandrina pocítila kruté bolesti. Začala zvracet krev a byla
mučena žízní, která v ní hořela tak palčivě, že voda vůbec
nepomáhala. Nebyla schopna polknout ani kapičku - a současně byla
přemožena děsivým „zápachem hříchu“.
„Začala jsem cítit neuvěřitelně
odporné a nechutné pachy,“
vzpomíná ve svém životopise.
„Kupovali mi fialky a parfémy, aby mi je drželi u nosu, ale já je
odstrkávala pryč, protože ať jsem čichala k čemukoliv, byla jsem
mučena stále stejným, hnusně odporným zápachem. Už jenom vzpomínka
na tyto věci mi působí utrpení.“
S prudkým začátkem druhé
pašijové extáze otec Pinho uznal za moudré podržet tato tajemná
vytržení v tajnosti. Po tři roky o nich vědělo jen několik vybraných
lidí. V roce 1941 se však hostující misionář (otec Terça z řádu
Misionářů svatého Ducha) stal svědkem jedné z extází a napsal o tom
podrobnou zprávu do populárního portugalského časopisu. Toto
zveřejnění způsobilo Alexandrině mnoho utrpení, protože se stala
středem pozornosti. Jak se stala široko daleko známou, tisíce lidí z
celé země se tlačily, aby viděly tu „Oběť Balasaru“. Kromě toho, že
celý článek byl zveřejněn zcela nevhodně a hlavně předčasně,
obsahoval navíc i několik menších nepřesností, které daly vzniknout
chybným a klamným interpretacím a výkladům na poli vědy a medicíny.
Nicméně, i tak má příběh velkou
hodnotu pro svou živou popisnost a přesné sestavení podle časové
posloupnosti. Píše se v něm:
29. srpna 1941
jsem vstoupil do místnosti doprovázen čtyřmi dalšími kněžími
s nezbytným pověřením a oprávněním. Byla právě jedna hodina po
poledni. Přešel jsem napříč k lůžku nemocné ženy a spatřil v jejích
očích stopy hlubokého smutku. Ptám se: „Alexandrino, jak se cítíš?“
„Bojím se,“ odpověděla hlasem plným hořkosti. ... „Ta hodina už se
blíží.“ Světlo z jejích očí zvolna vymizelo a ve 1308
hodin zavřela víčka. Upadla do extáze. O pár minut později, ve 1310
hod., začala být rozrušená. Stále ještě na lůžku, vztáhla levou ruku
a udělala lehké gesto, jako by chtěla odrazit rány blížících se
nepřátel.
1312 -
mnohokrát sténá a úpí bolestí. Pak se obrací směrem k podlaze
pokojíku, odsunuje přikrývku, vstává, téměř se vznáší a velmi
rychlým pohybem padá na kolena a zůstává obličejem na podlaze.
Levou ruku vztahuje vzhůru, zatímco pravou rukou se snaží zakrýt
svůj zmučený a utrápený obličej.
1314 -
Opírá se o lokty, rukama si zakrývá obličej a vydává úzkostně
bolestné vzdechy.
1315 -
Je zachvácena nepopsatelnou bolestí. Svíjí se na zemi a zůstává v
pozici, ve které našli svatou Cecílii v katakombách, obličej nad
spojenýma rukama.
1316 -
Lehký pohyb paží, povzdech zármutku. Tiskne obličej mezi rukama
a člověk slyší prudké a pronikavé steny. Dech je pomalý a hluboký.
1318 -
Rozpíná paže a má postoj jako někdo, kdo se snaží odrazit útočníka.
Znovu se obrací na jednu stranu a ve strachu a bolu kříží a zatíná
prsty.
1320 -
Zřetelnější vzdechy. Dvakrát se překuluje podél postele. Zdá se, že
její úzkost a strach se zvětšují jak vidí utrpení Ježíše v zahradě.
Velmi ztrápeně se jako červ znovu sune směrem ke stěně. Patero
bolestných zaúpění je doprovázeno bolestivými svalovými kontrakcemi.
1325 -
Alexandrina si kleká a potom zaujímá pozici vsedě, opírajíc se o
nohy, avšak stále s mučivou bolestí. Pak vstává, vzpřimuje se, otáčí
se směrem ke dveřím pokojíku a hořce zvolá: „Nemůžete se mnou jednu
hodinu bdít? Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení.“
1328 -
Vizionářka zvedá ruce do výšky a rozpíná je do kříže. Znovu padá na
kolena, lokty poněkud roztažené, obličej v dlaních.
1329 -
Bolestivě se odvaluje do prava a sténá. Pozvedá trochu ruku, pak ji
nechá padnout na zem vedle podložky. (Deolinda se snažila zmírnit
bolest těchto pádů tím, že předem na podlaze rozprostřela podložku.
Na místo, kde Alexandrina pokládala hlavu, položila Deolinda
polštář.)
1332 -
S nevýslovným utrpením dělá dva obraty do leva, zůstává obličejem
dolů.
1334 -
Je přítomna zápasu Ježíše s pokušitelem a trpí bolestným žalem
Spasitele. Obličej jí plane vzrušením a po dvou sériích kontrakcí
jako by se chvěla strachem, padá vysíleně tváří k zemi, hlavou
udeřila vedle podložky.
1338 -
S bolestí pokleká, pak vstává a odchází se posadit vedle svého lůžka
a opakuje slova Spasitelova: „Bděte a modlete se, ta hodina je už
blízko.“ Pozvedá ruce vysoko vzhůru a odříkává Ježíšova slova: „Můj
Otče, ukřižuj mne, ale zachraň svět, svět jenž je tvůj.“
1343 -
Vstává, jde krůček dopředu a pokleká, pak za bolestného bědování
a sténání padne na zem. Obličej obrací směrem do leva, jako by se
bála druhého výpadu od nepřítele. Stále sténá, obličej si zakrývá
rukama.
1350 -
Vysíleně leží na zemi, dvakrát se převalila směrem k posteli, hlavu
nechá padnout na zem.
1353 -
Zničena krutým utrpením se znovu převaluje, avšak vlevo, zůstává
obličejem dolů, s pravou rukou nataženou na podložce.
1354 -
Stále bolestně sténá, opírá se o lokty, hlavu si podpírá mezi
rukama, rozjímá a pozoruje Ježíše v jeho agónii v zahradě
Getsemanské.
1355 -
Znovu se převaluje směrem ke dveřím, roztahuje paže a hlavu pokládá
na zem. Na krátkou chvíli je úplné ticho.
1359 -
Vydává silnější zmučené povzdechy, od hlavy až k patě je zmítána
divokým bolestným vzrušením. Pak nastává úplný klid.
1402 -
Hrozivě ztrápená nechává dvakrát zasebou padnout hlavu na podlahu
a vzdychá v silné agónii. Mezi sténáním zůstává sedět na zemi, nyní
u postele.
1404 -
Pozvedá ruce k nebi a opakuje slova, která pronesl Ježíš: „Můj Otče,
chci zachránit svět; ukřižuj mne nyní. Chci dát svůj život za
lidstvo. Nešetři mě ukřižování!“
Nyní si Alexandrina zkřížila
ruce na prsou a naklání se dopředu, jako by bylo šero a ona chtěla
vidět jasněji, co se děje. V dálce vidí vojáky v čele s Jidášem
a volá apoštoly. Pak si sedá po straně lůžka, kde na chvilku
zůstane. Náhle zvedá ruku do odmítavého gesta a slyšíc přicházející
vojáky, hlasitě volá na učedníky: „Vstávejte, ta hodina již nadešla.
Pojďte, půjdeme.“
1406 -
Říká slova
Jidáše: „Buď zdráv, Mistře.“ S ošklivostí a odporem pociťuje polibek
zrádce. Po několika chvilkách dělá znamení levou rukou k vojákům,
kteří couvli a padli na zem.[ii]
Avšak vida zatýkaného Ježíše, také ona nabízí své ruce, aby přijala
pouta.
Když je Ježíš přepraven do
Annášova domu, zvolá: „Všichni mě opustili, dokonce i ti, kdo byli
mými přáteli.“ Alexandrina tato slova opakuje s výrazem silné
hořkosti. Jak je Spasitel vláčen z místa na místo, vizionářka,
sledujíc jeho kroky, dělá s velkou únavou v místnosti na kolenou
několik obratů. Alexandrina ukazuje na Annáše a vykresluje jeho
morální obraz: „Je to prohnaný, arogantní stařec. Je to tentýž muž,
který byl mnohokrát zahanbený a rozpačitý, když Ježíš kázal
v chrámu.“
1410 -
Ježíš je před
tribunálem. Alexandrina sedí na zemi v pozici někoho, kdo pozorně
naslouchá a opakuje Spasitelova slova: „Učil jsem v synagoze i v
chrámě. Proč mě vyslýcháte? Zeptejte se těch, kdo slyšeli, co jsem
učil.“
1412 -
Když voják říká, „Takhle
odpovídáš veleknězi?“ Alexandrina, vstávajíc, dává sama sobě pravou
rukou pořádný políček do levé tváře. Jeden z přítomných (v pokojíku)
mumlá: „Opravdu, bylo to pravou rukou, když voják udeřil Krista;
a tu ránu Ježíš opravdu cítil na levé tváři.“
1413 -
Při cestě, když Ježíše
vedli ke Kaifášovu soudnímu dvoru, potkává Petra a říká mu: „Petře,
přísahal jsi mi věrnost. Byl jsi tím nejmilovanějším učedníkem,
přítelem mého srdce.“
Po zrádném a úskočném Kaifášově
soudním výslechu Ježíš říká: „Jak daleko jste vzdáleni od toho,
abyste viděli světlo!“ Alexandrina sedí na zemi a s tváří obrácenou
k západu opakuje tato i předcházející Spasitelova slova jako někdo,
kdo vše z dálky pozoruje.
Kaifáš, rozmrzelý z toho, že se
mu nedostatkem důkazů proti Ježíšovi hatí plány, volá: „Musíme s
tímhle člověkem nějak naložit co nejdříve.“ Pak Ježíšovi klade
otázku: „Ty jsi Kristus, Syn Boží?“ „Ty jsi to řekl,“ odpovídá
Ježíš.
Z Kaifášova domu je Ježíš veden
k Pilátovu soudu a odtud do domu Herodova. Touto cestou se po
kolenou přes pokojík vleče i vizionářka. Na zpáteční cestě od Heroda
k Pilátovu soudu Alexandrina opakuje tuto Spasitelovu úvahu: „Že se
mnou jednají jako s bláznem, to není tak důležité, když mám duše,
které mám zachránit.“
Na soudu u Piláta vizionářka
opakuje slova z davu a mezi jinými i tato: „Ukřižuj ho! Ukřižuj ho!“
a ještě slova Pilátovy manželky Klaudie: „Neměj nic s tímto
spravedlivým mužem.“
1424 - Když
je Ježíš veden ke sloupu,[iii]
Alexandrina se pohybuje k posteli a zde se opírá o ruce. Při pohledu
na bičovaného Ježíše se sama otřásá pod ranami, které dostává.
Podle prudkých kontrakcí, jež jí způsobují rány bičem a podle
bolestného sténání, které se dere z jejích rtů, může člověk jasně
vidět, jak velmi trpí.
Přichází druhá skupina vojáků, aby vystřídala tu první, unavenou
týráním a bitím své oběti. Bičování a bití už beztak strašně
zmučeného Ježíše, dopadá i na ubohou mučednici. V těchto mukách
Alexandrina, která zosobňuje Spasitele, pozvedá oči k nebi a hlasitě
volá: „Pro tvou lásku, ó Otče, chci a přijímám tvůj kříž.“ Pak je z
Alexandrininých rtů slyšet bolestné vzdechy. Opakuje slova
Spasitelova: „Otče, toto je pro Tebe a pro to, abych ti dal duše.“
Rány bičů do Pánova těla se
odrážejí i na vizionářku, která se pod jejich sílou svíjí
a srdceryvně sténá. Ježíš volá jejími ústy: „Pro Tebe, ó Otče. ...
pro Tvou lásku!“
1432 - Alexandrina
padá na kolena s obličejem opřeným o lůžko. Znovu sténá pod
bolestivými svalovými stahy, způsobenými nevýslovným mučením.
1436 - Pána
opět bičují a vizionářka je dále mučena.
1438 - Opakuje
slova, jež slyší od Spasitele: „Otče, to je pro tebe a pro duše.“
Zvedá se a u lůžka znovu padá na kolena téměř vyčerpána
prudkostímuk. Konečně na lůžku chvilku odpočívá.
1439 - Bičování
Ježíše pokračuje. Vizionářka trpí prudkými svalovými stahy po celém
svém křehkém těle, až konečně padá vyčerpána na zem. Po chvíli se
však zvedá a velice unaveně sedí na zemi mezi svou sestrou a lůžkem,
o které se opírá. Pozvedá oči k nebi a opakuje Ježíšova slova: „Můj
Otče, můj Otče, kdo tě nebude milovat?“ Tak bičování zad končí.
Alexandrina se sune ke hlavě lůžka, kde se opírá, pokládá si obličej
na hřbet své pravé ruky. Netrpí; je to odpočinek, který jí Ježíš
poskytuje, aby dokázala unést zbytek pašijí. (Tvrdila, že někdy se
jí v této chvíli zjevila Panna Maria.) Nakonec je Ježíš odpoután od
sloupu a znovu připoután tak, aby ho mohli bičovat na prsou.
1441 - Následuje
další bičování. Jak rány dopadají na Ježíše, na Alexandrině se
projevují prudké svalové stahy. Tak velké jsou rány, které k ní
přicházejí od Ježíše.
1444 - Dopadají
poslední rány bičem; vysílená Alexandrina padá na zem s hlavou
opřenou o lůžko.
1445 -
Doprovázejíc Ježíše k místu jeho korunování trním, sune se
Alexandrina po kolenou ke stěně pokoje a sedá si. Prožívá Ježíšova
muka a tajemným způsobem dostává trnovou korunu. Trpí s Ježíšem
a bolestně sténá. Hlava se jí třese krutými bolestmi, které jí
působí trny zarývající se do hlavy Spasitelovy. Toto utrpení trvá 28
minut. (Později Alexandrina vysvětlila otci Pasqualovi SDB, že to
nebyla jen koruna kolem hlavy, nýbrž přilba z trnů, která pokrývala
celou hlavu. Dodala, že Pánův obličej se věrně podobá obličeji na
Turinském plátně.)
1513 - Při
vkládání dřeva kříže na Ježíšova ramena Alexandrina slyší slova,
která Spasitel vyřkl, když stál před římským vladařem: „Piláte, budu
mít slitování nad slabostí tvé duše.“ Potom jde po kolenou ke dveřím
pokoje a sedá si.
1521 - Alexandrina
nese na ramenou kříž a po kolenou následuje Spasitele.
1525 - Alexandrina
následuje Ježíše v jeho prvém pádu pod křížem a její hlava udeří
o zem. Když vojáci vlečou provazem Ježíše, je i Alexandrina vlečena
po podlaze, obličejem dolů, až opět vezme kříž.
1528 - Při
druhém Spasitelově pádu Alexandrina rovněž padá. Na čele se jí
ukazuje bolestivá krevní podlitina. Pak je vlečena ke dveřím
místnosti, aby měla znovu podíl na kříži, který jí dává její Nebeský
Snoubenec. Ježíš se opět dává na cestu k popravišti a potkává svou
Nejsvětější Matku. Alexandrina opakuje Jeho slova, „Matko, mé Srdce
je spojeno s tvým.“ Soucitný pohled, kterým vizionářka hledí při
spatření obličeje svaté panny, je nekonečně dojemný. Maria potkává
svého Božského Syna, téměř omdlévá, nemá oporu ani útěchu.
1531 - Alexandrina
trpí nová muka na pažích a na hlavě, když znovu padá na zem. Po
třetím pádu přinutili Šimona z Cyreny, aby nesl kříž.
Spasitel byl bos a kráčel po kamenité zemi. Prudké škubání provazů
spolu s fyzickou vyčerpaností způsobovaly, že Ježíš klopýtal
a padal.
Při vidění Ježíše, jak
došel na Kalvárii a jak mu strhávají oděv, Alexandrina výraznými
pohyby znázorňuje tento výjev, pak padá na kolena, pohlíží na kříž
položený na zemi a sama se na něj pokládá. Podává svou pravou ruku,
aby byla přibita ke dřevu, pak levou ruku a nohy a trpí při tom
strašlivá muka.
Když je Alexandrina na kříži, velekněz a lid se Ježíšovi posmívají
a pokřikují: „Jsi-li židovský král, sestup z kříže!“ (Mt 27,40)
Ježíš pak pronáší následující slova, která vizionářka opakuje
s jemným zármutkem: „Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí.“ Když
se jeden zločinec rouhal, druhý začal Ježíše hájit: „My jsme
trestáni za naše zločiny, ale tento člověk nikomu neublížil.“
Alexandrina pak opakuje Ježíšova slova pronesená ke zločinci, který
se ho zastal: „Vpravdě pravím tobě: Ještě dnes budeš se mnou v
ráji.“ (Lk 23,43) Vizionářka pozvedá oči k nebi a pokračuje v
opakování slov, která slyší z úst Pána Ježíše o kajícím zločinci:
„Otče, přeji si, aby i on byl tam, kde jsem já a aby mé království
bylo Tvým královstvím.“
1537 -
Alexandrina je stále za
krutého utrpení natažena na zemi, s rozepjatýma rukama přibitá k
onomu tajemnému kříži. Opakovaně sténá v agónii. Pak s pohledem
upřeným na někoho, koho velmi miluje, praví: „Ženo, hle tvůj syn.“
a potom k Janovi: „Hle, tvá Matka.“
1540 -
Vydává bolestné táhlé
zasténání a s nepopsatelnou hořkostí volá: „Otče, proč jsi mě
opustil?“ Alexandrina zhluboka dýchá a sténá, pak na chvíli zůstává
v klidu. Hrudník se jí zvedá bolestí a zdá se, že dýchání je
ochromeno.
1550 -
Hned nato opět zasténá.
Její výkřiky jsou tak dojemné a tak drásají duši, že na ně nelze
nikdy zapomenout. Pak ta ztýraná žena zvolá: „Dokonáno jest!“ Dech
se jí na několik okamžiků zastavuje. Nyní se jí ve smrtelném zápase
vzedmula hruď a místnost zaplnily dlouhé výkřiky bolestné trýzně
a úzkosti. Je to závěr agónie. Zesláblým hlasem vydává poslední
žalostné zasténání a zvolá: „Otče, do tvých rukou poroučím svého
ducha!“ Hlava jí mírně poklesá na levou stranu. Pro zraky
přihlížejících je Alexandrina mrtvá. Žádný pohyb, žádná známka
dechu. Je mrtvá - nebo se zdá, že je mrtvá - a zůstává tak asi půl
minuty.
Tak končí svědecká zpráva (otce
Terca z řádu misionářů Ducha svatého) o jedné z těchto extází, které
v historii nemají obdoby. Ti šťastní, kterým bylo umožněno stát se
očitými svědky, byli zdrceni dojmy a cítili, že stojí přímo u bran
Jeruzaléma a vidí Ježíšovo utrpení. Zhmožděniny způsobené
Alexandrininými pády a zarudlé podlitiny, viditelné na mnoha místech
jejího těla, zakrátko zmizely. Je příznačné, že se Alexandrina
z pokory modlila k Pánu Ježíši, aby jí nedával stigmata, ani žádné
jiné viditelné znaky jejího tajemného utrpení.
V prvních měsících roku 1942
byl její malý pokojík denně obléhán zástupy poutníků. Přestože její
utrpení mezi jednotlivými pašijovými extázemi bylo kruté
a nepřetržité, stále neúnavně vybízela k častému svatému přijímání
a ke zbožné každodenní modlitbě růžence jako léku proti zlobě tohoto
světa. Jejím stálým, opakujícím se motivem bylo pokání. Opětovně
hlásala zasvěcení Neposkvrněnému Srdci Panny Marie skrze hnědý
škapulíř Panny Marie Karmelské, jejíž obrázek visel nad jejím
lůžkem. Po její levici byl zavěšen obrázek malé Jacinty Marto,
nejmladší ze tří dětí, které v roce 1917 viděly ve Fatimě Pannu
Marii. Často obracela pozornost lidí k tomuto obrázku a vybízela k
následování Jacintina hrdinského příkladu oběti.
Pokud jde o hříchy, Alexandrina
úpěnlivě prosila srdcervoucím hlasem, aby se jich lidé provždy
zřekli, ať to stojí cokoli v modlitbách a v umrtvování. Poutníkům
kladla na srdce, že urážet Boha je tím nejhorším zlem v životě a že
je třeba vynaložit nejrozhodnější osobní úsilí k jeho úplnému
vyloučení.
„Ó hříšníci,“
plakala, „život, který za
vás snáším, je vyplněn hrozným utrpením. Obraťte se! Nehřešte již!
Nehřešte již!“ Odpověď přišla v předlouhých frontách lidí před
zpovědnicí vesnického kostelíka.
„Tvůj domek,“
řekl jí Pán Ježíš, „se stal
Kalvárií hříšníků.“
Čtenáře, který není obeznámen s
asketikou a mystikou, by tyto stesky služebnice Boží mohly
uvést v omyl. Nicméně právě ony jsou jasným znakem, že
komunikace mezi Bohem a Alexandrinou byla pravděpodobně
skutečná, autentická a pravá. Kdyby si byla příliš jistá
sama sebou, museli bychom být více nedůvěřiví. (Srov.
Paměti a dopisy sestry Lucie, profesor A. Martins, TJ, 1973,
str. 417 poznámka pod čarou).
cesta bolestná
Vykonání rozsudku (popravě) obvykle předcházel trest
bičování odsouzeného. Alexandrina později otci Pasqualovi
SDB velmi přesně popsala nástroje bičování. „Záda, hruď,
břicho i obličej odsouzence,“ prozrazuje, „byly
poseté ranami zvůle vojáků.“
[i]
vzdychala, protože toužila naplnit na svém těle to, co zbývá
vytrpět do plné míry Kristových útrap (srv. Kol 1,24)
[ii]
(srov. Jan 18,6)
[iii]
sloup, u kterého byl přivázán k bičování.
|